چرا حسین کشته شد؟!

........................................................................................

وای حسین کشته شد!

چرا حسین کشته شد؟!

 

عاشورا از بنیاد ادامه‌ی جریان انبیائی تاریخ است، که این جریان در قرآن کریم چنین معرفی شده است:

« اعبدوا الله ...فأفوا الکیل و المیزان» (خدا پرست باشید ... و عدالت گستر).

این فراخوان بزرگ پیامبران است، در طول تاریخ، در برابر مشرکان، ستمگستران، انحطاط آفرینان، الحادگرایان، باورستیزان... و عدالت گریزان....

«چرا حسین قیام کرد؟!» ... این جمله‌ در تاریخِ نماددی گویی و اختصارگرایی بی نظیر است؛ حسین قیام کرد یعنی چه؟ یعنی:

  • آدم قیام کرد...
  • نوح قیام کرد...
  • ابراهیم قیام کرد...
  • موسای کلیم قیام کرد...
  • عیسای مسیح قیام کرد...
  • محمد قیام کرد...
  • آیات قرآن قیام کردند...
  • نهج البلاغه قیام کرد...
  • صبرها و تحمل های جگر شکاف امام حسن مجتبی قیام کرد...
  • انفجاری که در باطن صلح حسنی تعبیه شده بود قیام کرد...
  • و دعای عرفه ( ممنشور بی‌مانند توحید و معرفت در تاریخ) قیام کرد...
  • با قیام حسینی، اینها همه قیام کردند...

و در برابر این قیام‌ها، بندگان شیطان و سرکشان ناانسان تاریخ، مبارزه کردند و می‌کنند:

  • نمرود،
  • شدّاد،
  • فرعون،
  • قارون،
  • هامان،
  • هرودوس آنتیپاس(جبّار عیسای مسیح)
  • قریش مکّه،
  • یهود مدینه،
  • مُلاحده‌ی جزیره ی عرب...

عاشورا در پیکره‌ی تاریخ، جراحی و عملی از نوع تعویض خون است. امام حسین می‌فرماید: «بدبخت امت محمد، اگر حاکمی از مقوله‌ی یزید داشته باشد،» یعنی خون سالم سیاسی -  که مایه‌ی حیات سالم جامعه است – به خون فاسد و سرطانی بدل شده باشد. در اینجا تعویض خون، یک ضرورت است، یک واجب الهی است، زیرا در چنین جامعه‌ای فساد ذاتی می‌شود و تداوم می‌یابد . امید اصلاح حال جامعه و پدید آمدن زمینه‌های هرگونه رشد و تعالی و تحقق هرگونه عدالت بریده می‌شود.

اما در عصر ما...!

مهاتا گاندی:

« من برای مردم هند چیز تازه‌ای نیاوردم، فقط نتیجه‌ای را که از مطالعات و تحقیقاتم درباره‌ی تاریخ زندگی قهرمان کربلا بدست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم. ما اگر بخواهیم ملت هند را نجات دهیم، واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی پیمود.»

مجله الغری، چاپ نجف اشرف، شماره ماه ربیع الاول 1381 ق.

 

«بزرگ فلسفه ی قتل شاه دین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است.»

فیلسوف عدالت محمدرضا حکیمی- عاشورا-غزّه

تهیه و تنظیم: روح الله قائمی نیک

/ 22 نظر / 16 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مهرناز

نا امیدی از شیطان است.. مومن امیدوار است و تلاش گر انتظار واقعی انتظاری پویاست منتظر پویا امیدوار و تلاش گر است [گل]

مهرناز

شنیدین حافظ میگه: حافظ از میانه برخیز تو خود حجابی! حالا حکایت شماست در پناه حق [گل]

ضحی

سلام. حرفی جالبی بود.تشکر

ضحی موسوی

سلام بزرگوار حدیثی که نوشته ام را از کتاب لقاء الله آیت الله ملکی تبریزی استاد امام خمینی (ره ) برداشته ام دلم میخاست از این کتاب یاد کنم از شما ممنونم که با پیامتون باعث این یادآوری شدین .

مطهره

سلام ممنون که بهم سرزدی. وبلاگ خوبی داری . این مطلبت هم عمیق و جالب بود. موفق باشی

هادی نوری

سلام این حرفای شاعرانه رو ول کن برو سراغ تولید محتوا

همثانیه

سلام آقای قایمی عزیز منتظر شما هستم تشریف بیارین

zahra

[گل][گل][گل][گل][گل]ziba va delneshin bood.